Elevbesøk fra Frankrike

Frankrike + Norge= sant

Etter snart 4 års ventetid, er det endelig klart for besøk fra skolen Jeanne d'Arc - St. Joseph i Remiremont, som vi startet samarbeidet med i prosjektet Erasmus+ SLAC i 2018. Nå har elevene våre fått Troll-stipend gjennom Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og er klare til å ta i mot besøk fra Frankrike.

I uke 2 kommer 18 elever og 3 lærere fra Vosges øst i Frankrike, nærmere bestemt Remiremont og Arches, til Trysil. Her skal de bo hos vertselever fra studiespesialisering, idrettsfag og bygg- og anleggsteknikk. Fokus for elevene på studiespesialisering og idrettsfag vil være fransk, demokrati, historie og nåtid, mens fokus for elevene på bygg- og anleggsteknikk vil være håndverk, bevaring og IKT.

I løpet av uka vi har besøk skal vi lære om temaene, snakke med noen "eksperter", utfordre oss selv, og ikke minst dra til Røros for å lære om historie og vise fram mer av vinter-Norge. Dessuten: Forhåpentligvis forme noen nye vennskap!

I løpet av våren skal franskelevene og noen til reise på gjenbesøk til fine Remiremont, hvor vi blant annet håper å kunne besøke Europaparlamentet i Strasbourg.

Gate i Paris - Klikk for stort bildeGate i Paris Pixabay

Eiffeltårnet i Paris - Klikk for stort bildeEiffeltårnet i Paris Pixabay

Europaparlamentet i Strasbourg - Klikk for stort bildeEuropaparlamentet i Strasbourg Pixabay